Lättläst är en sida för dig som har svårt att läsa vanlig text
    
					
Vi bildades år 1919 i Valdemarsvik.
Vi är en ideell förening.
Inom våran förening sysslar vi med flera sporter.
Exempel på sporter är fotboll, ishockey, bordtennis, tennis, badminton och parkour.
Vi har även simskola för olika åldrar.
Den mest kända personen i vår förenings historia var Nils Liedholm.
Vill du veta mer om Nils Liedholm? Klicka här!
Alla kan ansöka om att bli medlemmar hos. Klicka här!
Om du vill ha mer information
kan du ringa 0123-517 70
eller skicka e-post till: kansli@waldemarsviksif.se
Inom idrotten finns ord som kan vara lite svåra att förstå.
Här förklarar vi några av orden.
Cup
Cup är ett annat namn för en idrottstävling.
Vinnaren av en cup får en bägare eller en pokal som pris.
Folkrörelse
En grupp med många människor som har samma intresse och gör saker tillsammans kallas folkrörelse.
Funktionär eller Volontär
En funktionär eller volontär är en person som hjälper till vid en idrottstävling.
Personen kan vara domare eller hjälpa till i kiosken till exempel.
Ideell
I en ideell förening är målet inte att tjäna pengar.
Målet är att göra något bra för människor.
En person som arbetar ideellt får inte betalt för sitt arbete.
Idrottsförening
En förening där människor tillsammans tränar och tävlar i en eller flera idrotter.
En idrottsförening kallas ofta IF.
Men de kan också kallas IK som betyder idrottsklubb, IS som betyder idrottssällskap eller SK som betyder sportklubb.
Kansli
Kansli är ett annat namn för ett kontor där en eller flera personer arbetar för föreningen.
Medlemsavgift
Den avgift du betalar för att vara medlem i en idrottsförening kallas medlemsavgift.
Avgiften är pengar som du betalar en gång varje år.
Sektion
Sektion är ett annat namn för avdelning.
Styrelse
Varje förening har en styrelse.
Medlemmarna i föreningen väljer styrelsen på årsmötet.
Styrelsen ansvarar för att föreningen gör det som medlemmarna har bestämt tillsammans på årsmötet.
Årsmöte
En förening har varje är ett möte för alla medlemmar som kallas årsmöte.
På årsmötet röstar medlemmarna om vad föreningen ska göra under nästa år och vilka medlemmar som ska vara med i styrelsen.